Thursday, December 10, 2009

FAN #8: F*@k you-musikk

Å snakke om trender i musikk er en øvelse som fort kan slå flere veier. Så snart man har hevdet at noe er på gang på et felt, vil andre kunne finne noe annet andre steder, enten et direkte motsvar til førstnevnte eller rett og slett en parallell utvikling. Jazz er intet unntak. Denne artikkelen er ikke et forsøk på å påstå at følgende er det eneste som skjer innen moderne jazz, men et forsøk på å peke på ett element som har vært fremtredende i deler av jazzen i senere tid.

I løpet av de siste par tiårene har det vært flere eksempler på jazzmusikere som i større eller mindre grad har latt seg inspirere av rock-relaterte uttrykk, som for eksempel punk. I motsetning til mye av de tidligere rock- og jazz-koblingene, som for eksempel mye av «fusion»-jazzen på 70-tallet, later ikke inspirasjonen til den nye generasjonen først og fremst å ligge i en fascinasjon for rockens ekstravagante sider. Det virker heller som om man har hatt et ønske om å koble drivet i rock med jazzens større muligheter for improvisasjon – noe folk som Miles Davis for så vidt også drev med på plater som On the Corner. En vesentlig forskjell er nok at mange i den nye generasjonen har vokst opp med hardere former for rock, noe som kan ha bidratt til at skillelinjene mellom de to musikalske uttrykkene har blitt visket ut eller rett og slett oppfattet som irrelevante, for eksempel ved at de har innsett at det kan være en kobling mellom såpass energiske musikalske uttrykk som frijazz og punk.

Som et eksempel på denne nye generasjonen med jazzmusikere kan man trekke fram saksofonisten Ken Vandermark. Mye av hans musikk har hatt en hardtslående men fleksibel rytmeseksjon i bunnen, noe som ble ekstra tydelig på utgivelsen Oslo / Chicago: Breaks med (((Powerhouse Sound))) fra 2007. Den New York-baserte bassisten og komponisten Adam Lane har sagt at musikken han lager med the Full Throttle Orchestra er et forsøk på å viske ut forskjellene mellom jazz, noise, punk og «music of questionable worth» (sic.). I et ofte sitert intervju med The Vermont Review, erklærte den anerkjente pianisten Matthew Shipp sin kjærlighet for Black Flags Damage og mente at det kunne være store likheter i energien i jazz og punk. På sitt beste, sa han, er både jazz og punk «fuck you! music». Litt flåsete, men også litt morsomt. Her til lands har også jazz-trioen the Thing – med Paal Nilsen-Love, Ingebrigt Håker Flaten og Mats Gustafsson – hintet om sin mangfoldige musikalske bakgrunn ved å covre låter av the Sonics og Yeah Yeah Yeahs. Gustafssons sambarbeid med Sonic Youth er også et signal om koblingen mellom avantgardisk rock og jazz-uttrykk.

Baltimore-bandet Quartet Offensive ga tidligere i år ut albumet Carnivore, en plate som kobler rock og jazz på en engasjerende måte. Bass og trommer spiller kraftige grooves, samtidig som de sammen med en fuzz-tung gitar danner riff – litt Led Zeppelin her, litt Fugazi-aktig der – som gir grobunn for videre improvisasjon for så vel blåsere som dem selv. Platen er både heftig og vilter, men inneholder nok av pusterom til at man ikke føler seg overkjørt.

Siden 60-tallet har mange rockemusikere og punkere forsøkt å trekke linjer mellom frijazz og energisk rock. Fra den såkalte No Wave-scenen i New York ved overgangen fra 70- til 80-tallet finnes det flere eksempler ikke bare på jazz-inspirert avantgarde-punk, men også meget interessante sjangeroverskridende og rock-inspirert jazz fra folk som Bill Laswell, Sonny Sharrock, Peter Brötzmann og Archie Shepp. Som sagt skal man være forsiktig med å være for bombastisk i å påpeke trender, men det virker som om vi på ny er vitne til en generasjon jazzmusikere som er interessert i å utforske spennet mellom jazz og rock.


Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.

FAN #7: This Brings Us To... Henry Threadgill

Den 27. oktober i år slippes This Brings Us To, Vol. 1, den første platen til komponisten, arrangøren, saksofonisten og perkusjonisten Henry Threadgill på nesten ti år, og undertegnede gleder seg veldig. Hvorfor? Fordi Threadgill i løpet av en snart 40 år lang karriere har vist seg som en av de mest spennende og originale aktørene innen moderne jazz, er en levende legende og har blitt en personlig favoritt.


Threadgill sin musikalske karriere startet i musikerkollektivet Association for the Advancement of Creative Musicians sammen med blant andre folk fra Art Ensemble of Chicago. Det var her han møtte bassisten Fred Hopkins og trommisen Steve McCall, og sammen dannet de den strålende frijazz-trioen Air på begynnelsen av 70-tallet. Jeg har skrevet om Air i et tidligere nummer av FAN og ikke skal gjenta altfor mye her. Det er dog viktig å nevne at i Air stod likhetsprinsippet, som var en bestandel av tankegangen bak frijazz, veldig sterkt. Både bass, trommer og saksofon var like viktige bestanddeler i trioens tidvis frenetiske men også catchy og underholdende avantgarde-jazz.


På 80-tallet skulle Herny Threadgill skape seg et navn som en komponist og arrangør av rang. Med ensemblene Henry Threadgill Sextet og Sextett, som begge forøvrig i realiteten var septetter, spilte Threadgill inn seks plater som alle holder et overbevisende høyt kvalitetsnivå, og må ha kommet som friske pust i en tid da bakstreverske folk som Wynton Marsalis fikk litt vel mye rom å boltre seg på. Musikken på Sextet/Sextett-platene er en eklektisk blanding av flere sjangre, blant annet post-bop og frijazz, en touch av Duke Ellington samt noen nesten Kurt Weill-aktige krumspring. I det ene øyeblikket kan man høre en gravfølge-blues à la New Orleans, før man i det neste blir kastet rundt med fandenivolske bevegelser av heftige bassganger og kraftfulle saksofon- og trompetriff. Deretter kan det komme et funky rock'n'roll-driv anført av trommisen, før man ender i New Orleans igjen. Om ikke alt dette skjer i løpet av en komposisjon, kan man fort oppleve det i løpet av en av Threadgills plater.


Man kan kanskje frykte at slike innfall vil bli for mye av det gode, men Threadgills evner som komponist og arrangør gjør at elementene veves såpass godt at det mer kan betegnes som umiskjennelig Threadgill heller enn et sammensurium av ulike referanser. Det er både alvor og humor i mye av denne musikken, noe som gjenspeiles i titlene Threadgill har gitt de ulike komposisjonene, som for eksempel «Just the Facts and Pass the Bucket» og «The Devil Is On the Loose and Dancing With a Monkey». Alle Sextet-/Sextett-platene er strålende på hver sine måter, men jeg vil spesielt trekke fram Just the Facts and Pass the Bucket fra 1983 og Rag, Bush & All fra 1989. Sistnevnte mener jeg også at ikke bare en av det tiårets beste jazzplater, men en av 80-tallets beste plater punktum. Platene er desverre ute av produskjon, men finnes til overkommelige priser via ulike bruktmarkedportaler på nettet.


Siden 1990 har Threadgills produktivitet hva plateinspillinger angår vært noe dalende, selv om han har spilt mye live. Han har derimot eksperiment med nye konstellasjoner, mest kjent av disse er nok den gitar-tunge gruppa Very Very Circus, som også brukte tuba i stedet for ståbass og dermed ble det første gang Fred Hopkins ikke deltok på en Threadgill-utgivelse.


Og nå er vi altså her, ved Zooid og deres tredje utgivelse. I følge The Free Dictionary er en av definisjonene på en zooid «An organic cell or organized body that has independent movement within a living organism», noe som kan videreføres til hvordan mye av Threadgills musikk oppleves. Zooid, en kvintett, er det minste ensemblet Threadgill har spilt inn plate med siden Air. Mindre ensembler kan gi rom for større fleksibilitet for musikerne, noe som videre kan gjøre det lettere å balansere mellom ferdigkomponert materiale og improvisasjon, noe Threadgill alltid har etterstrebet. De første smakebitene fra plata virker svært lovende, muligens er det mer angulært enn på lenge, men samtidig virker det veldig lekent.


Forfatteren, historikeren og radiopersonligheten Studs Terkel skrev om Henry Threadgill: «It would be difficult to overestimate Henry Threagill’s role in perpetually altering the meaning of jazz..…He has changed our underlying assumptions of what jazz can and should be.» Se ikke bort ifra at han med This Brings Us To, Vol.1 nok en gang vil utfordre enkeltes forutinntattheter om hva jazz skal og bør være.


Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.

FAN #6: Gerge Russell (1923 – 2009)

Sent i sommer gikk den banebrytende amerikanske musikeren, komponisten og jazzteoretikeren George Russell bort. «George hvem?», sier du kanskje, og det er nok ikke så rart all den tid det har blitt skrevet såpass lite om han. Denne skjebnen står ikke i stil med hans betydelige bidrag i utviklingen av jazzmusikken etter be-bopen, eller med hans innsats i å få jazz inn i akademia.


George Rusell ble født i Cincinnati i 1923, og var tidlig et talent på både trommer og piano. På 40-tallet flyttet han som mange andre jazzmusikere til New York, der han begynte å komponere, og ble kjent med folk som Dizzy Gillespie, Gil Evans og John Lewis (fra Modern Jazz Quartet). Under et ett års opphold på sykehus, som følge av en alvorlig lungebetennelse, brukte Russell tiden til å komponere og å lese musikkteori. I likhet med blant andre Ornette Coleman hadde han begynt å se at selv den en gang avant-gardiske be-bopen hadde begrensninger som kunne utfordres. Tidligere hadde jazzkomponister basert seg på 12-takters blues og improvisasjon i forhold til mer eller mindre satte akkordprogresjoner. Dette gjorde det mulig for en musiker å forutse hvor den neste «svingen» var. Russells teori var at man kunne spille hva som helst innenfor skalaen til den akkorden som ble satt, og i tillegg skulle man kunne improvisere og spille så lenge man ville uten å bekymre seg for antall takter.


Det høres kanskje vel akademisk ut, men det hadde betydelige konsekvenser for jazzen. Russells teorier (som også er beskrevet i hans bok The Lydian Chromatic concept of Tonal Organization for Improvisation) har lagt grunnlaget for det som kalles modaljazz, som sammen med Colemans teorier (hvis «frijazz» var basert på improvisasjon over harmonier og melodier) er to av de viktigste utviklingene i etterkrigsjazzen. Om modaljazz er et ukjent begrep, så kjenner vel mange til Miles Davis sin Kind of Blue, som regnes blant modaljazzens mesterverk og er en av de mestselgende jazzplatene i historien. Da skulle Russells bidrag til jazzen være satt i perspektiv.


Russell ledet også noen fremragende albuminnspillinger selv. Den utgåtte Jazz Workshop (RCA, 1957) med bl.a. den frekke «Ye Hypocrite, Ye Beelzebub» og ikke minst den strålende Ezz-Thetics (Riverside, 1961), der saksofonist Eric Dolphy medvirker, er to av undertegnedes favoritter. Russell eksperimenterte også med senere bevegelser innen jazzen og jobbet i lang tid i skandinavia, men det var i utviklingen fra be-bopen på slutten av 50-tallet han virkelig har satt sine spor. R.I.P.


Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.

FAN #5: 1984 - 25 år etter

I sommer har Aqua erklært at de vil «Back to the 80s», selv om det er svært lite ved den trudelutten som vitner om noe som kan sende undertegnedes tanker mot akkurat 80-tallet. Men i videoen til låten figurerer bandet i et antall forskjellige outrerte kostymer som kan minne sceneantrekkene til noen genersike artister fra nevnte tiår, som et pek til datidens (manglende) motesans, får man tro.


Altfor ofte blir slike bilder tatt frem som eksempler på 80-tallet. Et utall mer eller mindre gjennnomtenkte samleplater samt retro-kolleksjoner på H&M vil gjerne ha oss til å tro at 80-tallet kun var Stock, Aitken & Waterman, pastell og skulderputer. Ved å peke på de samme eksemplene har en del musikkkritikere, spesielt norkse, i lang tid prøvd å svartmale 80-tallet som en kulturell ødemark preget av dårlig smak (dvs., med unntak av når de har villet hylle «de fire store» i norsk rock). Peonget er at dette kun var en liten, dog veldig synlig, del av 80-tallet. Der var så mye annet som skjedde også.


Jeg har mistanker om at de kritikerne som mener 80-tallet var en lite interessant tid blant annet gjør det fordi de selv var unge på 60- eller 70-tallet, og at de som en refleks holder de tiårenes verdier høyere enn det de så på 80-tallet. Men her ligger det et problem. På slutten av 70-tallet og spesielt på begynnelsen av 80-tallet ble monokulturen, altså tanken om en felles populærkultur, stadig mindre tydelig, noe som til dels skyldes det forsøksvise monopolet til de store multinasjonale plateselskapene og den paralelle framveksten av uavhengie plateselskaper. Utviklingen og spredningen av synthesizere samt kjappere innspillingsmuligheter førte til at det ble enklere, raskere og billigere å produsere musikk. Ankomsten til MTV forsterket fokuset på det visuelle uttrykket, og disse utviklingene ble utnyttet til det fulle spesielt av de store multinasjonale plateselskapene. Der man bare noen år tidligere hadde sett en stor vilje til å satse på mer eskperimentelle popartister, ble det nå i større grad satset på det som enklest og fortest mulig kunne gies ut. Mange radiostasjoner ble i tillegg presset av de store selskapene til å spille det de krevde. Denne utviklingen satte mange musikere utenfor. Mange av disse musikernes motsvar ble å danne et nettverk av uavhengige plateselskap som oppererte utenfor rammene til de store selskapene. På den måten oppstod den en slags undergrunn som i allefall til å begynne med i mye mindre grad var en del av populærkulturen. Blant de uavhengige selskapene var nok viljen til å eksperimentere større, men de fleste musikerne hadde ofte ikke særlig mye mer til felles enn at de opererte i en økonomi utenfor mainstreamen.


Men dette er bare ett eksempel på hvor mangefassetert 80-tallet var. Framveksten av rap via gatekulturen til hitlistene er et annet. Men man må heller ikke glemme at undergrunnen og mainstreamen som så ofte før også kunne operere i dialog med hverandre. Som et eksempel kan man jo bare høre på de tidligste platene til Prince, som nok hadde mer til felles rent musikalsk med artister fra undergrunnen enn det mange liker å tro. 80-tallet var jo også en tid med fantastiske poplåter, både av den enkle og mer kompliserte sorten. Samtidig var nok ikke de store selskapene kun opptatt av samlebånd-artister, og rent verdimessig kunne det være sammenfallende ideer på store Sony såvel som på lille SST: både Bruce Springsteen og Minutemen sang om sin skepsis til Reagan-administrasjonen i musikken sin. Og bare for å ha poengtert det, motebildet kunne nok også være annerledes enn den Aqua hinter til i videoen sin: hadde vi kunnet tatt en tidsmaskin tilbake til en hardcore-konsert på 9:30 Club i Washington tidlig på 80-tallet ville det nok vært såpass mange der ikledd trange jeans og Chuck Taylor-sko til at man kunne tro man var på Revolver i dagnes Oslo.


Tidligere i sommer feiret det amerikanske magasinet SPIN 25-årsjubileet til Prince sin Purple Rain, og i slutten av juli ble Minutemens Double Nickels On the Dime hedret med sine like mange år på Bowery Poetry Club i New York. 1984 har lenge vært et magisk år for musikk for undertegede, og jeg vil nå trekke fra 25-plater fra nettopp dette året, og la de stå som musikalske eksempler på hvor allsidig og bra 80-tallet faktisk kunne være. Det er ikke nødvendigvis min toppliste fra 1984, men flere av platene under vil jeg hardnakket påstå er vel så bra som noe som har blitt utgitt både før og etter, eller som Minutemen synger, «This is Bob Dylan to me». Skulle du ha andre favoritter (jeg synes jeg kan høre Smith-fansen rasle med sabler allerede) vil det egentlig bare underbygge poenget mitt med denne artikkelen: 80-tallet var et mye bedre og mer variert tiår enn hva mange vil ha oss til å tro.


Minutemen - Double Nickels On the Dime: «This is poetry with jazz as it always should have been» som den amerikanske kritikeren Robert Christgau en gang sa. Det er dog bare en flik av sannheten. Riktignok var bassist Mike Watt og trommis George Hurley fleksible nok og dyktige nok til å tidvis spille omtrent som be-bopens mestere, men musikken har også en aggressivitet fra punken, og en puls som hinter om funk. I tillegg hadde de D. Boon, en storvokst kar med et enda større hjerte, på gitar og vokal. Innspirert av både arbeider-rocken til Creedence Clearwater Revival såvel som Ulysses av James Joyce, den over 40-låter lange Double Nickels... er en samling smarte, vittige, og varme små låter, samt et kritisk blikk på Ronald Reagans Amerika.


Hüsker Dü – Zen Arcade: Et ambisiøst dobbeltalbum om oppveksten til en gutt i Amerika er kanskje ikke så veldig «punk», og muligens noe avskrekkende, men på dette tidspunktet var låtskrivingen til Bob Mould og Grant Hart så sterk at det ikke er et kjedelig øyblikk å høre. Tidvis sårt, tidvis hardt, lett rotete (som vel er intensjonen – oppvekst, tross alt), men strålende poppete punklåter med «Turn On the News» som det kanskje absolutte høydepunkt.


The Replacements – Let It Be: Mens vi er inne på lett rotete er det en beskrivelse som kan passe the Replacements med Paul Westerberg i spissen også, selv om de på Let It Be har begynt å se verdien av å roe ned lfra tid til annen. Deres tidvis frenetiske, Stones-aktige punkpop fungerer perfekt som ramme til Westerbergs vittige tekster om unge menneskers prøving og feiling og atter prøving.


Bruce Springsteen - Born In the U.S.A.: I 1984 hadde Springsteen allerede plater som Born to Run bak seg, men som mange andre fant han mer å skrive om i det politiske landskapet på 80-tallet. Arbeiderklassesympatien er fremdeles gjennomgående, for eksempel i «Working on the Highway», men platen åpner med en rungende kommentar til Amerikansk utenrikspolitikk i form av tittellåten. På «No Surrender» synger han like sterkt om viljen til ikke å gi opp, samme hva, noe som er en verdi vi kan spore i flere av Springsteens låter. Når man i tillegg har en hit som «Dancing In the Dark» sitter man igjen med en vinner.


Laurie Anderson – United States Live: En 78-låter lang boks med live-innspillinger med Laurie Andersons underlig musikk høres kanskje ut som det kan bli i meste laget, men United States Live er aldri kjedelig der Anderson får fram de mest fasinerende og underlige steminger og karakterer ved hjelp av stemmelek via blant annet vocoder, for ikke å glemme hennes elektriske fiolin.


King Sunny Adé – Aura: Denne perlen av en afro-popplate har ikke vært å få på CD på en stund. King Sunny Adé var allered stjerne i sitt eget hjemland Nigeria, men denne platen skulle gjøre han kjent også over dammen i USA. Aura oser av spilleglede og varme, og som bonus får vi Stevie Wonder som bidrar med munnspill.


Linton Kwesi Johnson – Making History: Få kan lese tekster så godt som Linton Kwesi Johnson. Når han attpåtill skriver så skarpt som han gjorde til denne platen, og har den bunnsolide backingen av dubbandet til mesterbassist Dennis «Blackbeard» Bovell, sitter vi igjen med meget sterk og groovy dub-poesi og låter som «Di Eagle 'an Di Bear» og «Wat About Di Working Class».


Run-D.M.C. - Run-D.M.C.: Med et knallhardt og nærmest minimalistisk lydbilde og blytunge beats, lett stakkato-aktig rapping, og bangers som «Rock Box» og «It's Like That», er denne langspillerdebuten fullt på høyde med alt annet Run-D.M.C. gjorde senere. Kanskje bedre, til og med.


Air (Henry Threadgill, Fred Hopkins, Pheeroan akLaff) – Live at Montreal International Jazz Festival: Etter at Air sin første trommis, fantastiske Steve McCall, gikk til andre prosjekter hadde Henry Threadgill og Fred Hopkins lagt Air på hylla. De rekruterte etterhvert Pheeroan akLaff til å ta over trommestikkene og tok navnet New Air. AkLaff var ikke like fleksibel og dynamisk som McCall, men han hadde et imponerende driv og en kraft i spillet sitt, og det merkes at det også må ha innspirert Hopkins og Threadgill på denne live-innspillingen fra 1983 (dog utgitt i 1984). Allerede i åpningskuttet, «Sir Simpelton», starter bandet i et herlig friskt driv, med akLaffs solide rytme og supergroovy, kraftige og elastiske basslinjer fra Fred Hopkins før Threadgills klare og nesten skjøre saksofonmelodier kommer inn, nesten som en motsats til den mer muskuløse rytmeseksjonen. Air var ikke som andre jazzband med avant-gardetendenser, og godt er det.


Prince and the Revolution – Purple Rain: Purple Rain er ikke min favoritt Prince-plate, men samtidig er det noe ved den som føles som selve essensen av denne sexdrevgens virke. Og for all del, den er proppfull av strålende låter, fra åpningen med «Let's Go Crazy» (svar: hell yes!) til powerballaden «Purple Rain». Allikevel er genistreken over alle her «When Doves Cry», en av åttitallets aller beste singler.


Åge Aleksandersen – Levva Livet: Å kalle Åge for Norges svar på Bruce Springsteen er en for enkel og muligens feil analyse. Likevel finnes det likhetstrekk å spore, ikke minst i fortellinger med bakgrunn i fra arbeiderklassen. Men styrken til Levva Livet er, i tillegg til de gode låtene, følelsen av samhold og viktigheten av å ikke gi opp som Åge klarer å kanalisere, noe som kan likne litt på hva Springsteen prøvde på rundt samme tid. I tillegg til tittelllåten er det ikke episke «Lys og Varme» som fanger essense av hva Levva Livet handler mest om, men den til sammenlikning sparsomt instrumenterte «Regnbuen og Luftslottet», en aldeles nydelig sang om solidaritet og/eller kjærlighet. Eller var det fylla.


Go-Betweens – Spring Hill Fair: Et av tidenes flotteste popband ga i 1984 ut sin kanskje røffest produserte plate. Men de gode låtene er selvfølgeig aldri langt unna. Nydelige «Bachelor Kisses» åpner platen, mens den såre «Part Company» og den bitre «Draining the Pool For You» føyer seg inn i den lange rekken over McLennan- og Forster-klassikere.


R.E.M. - Reckoning: EPen Chronic Town og debut-plata Murmur satte kanskje i støkk i ganske mange og var første steg på veien for det som skulle bli tidens kanskje mest populære alternative (selv om de neppe kan kalles det lenger) band. Men jeg lurer meg på om ikke Reckoning er en bedre, mer konsis, og klarere plate. Låter som «So, Central Rain (I'm Sorry)» og «(Don't Go Back to) Rockville» er ihvertfall to argumenter jeg mener vil kunne underbygge en slik påstand.


Persian Gulf – Changing the Weather: Ikke så mye en plate som en EP, men like fullt meget skarp. Persian Gulf smått funky garage-folk danner bunn for vokalist Hal Shows sine velformulerte tanker rundt tingenes tilstand i Amerika, noe som til slutt får han til å synge «(I'm So Glad I'm) Living in the Free World», vel vitende om at at ikke er som det skal heler der.


Van Halen – 1984: Si hva du vil om eventuell kokainmisbruk og gitaronani, det som preger 1984 mer enn noe annet er det ekstremt gode humøret. Bak hver beat, hvert riff og forsåvidt også soloer er det nesten så du kan se for deg hele bandet stå å glise av spilleglede. Og David Lee Roth er i tillegg er en humørspreder av rang. «Jump» er muligens pophiten, mens «Hot For Teacher» gjør en god jobb i å etterlikne en tenåringsgutts noe slibrige fantasi, men det er likevel «Panama» som får meg mest i gang.



Ti til:

Arto Lindsey/Ambitious Lovers – Envy

Los Lobos - How Will the Wolf Survive

The dB's – Like This

The Pretenders – Learning to Crawl

Half Japanese – Sing No Evil

Bangles – All Over the Place

Fat Boys – Fat Boys

Harlod Budd & Brian Eno – The Pearl

The Go-Go's – Talk Show

Herbie Hancock – Sound System



Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.

FAN #4: Clean Feed Records

Mot slutten av 70-tallet og utover 80-tallet ble det stadig færre muligheter for amerikanske jazzmusikere til å spille inn musikken sin på egen jord. Ikke på grunn av manglende interesse blant publikum eller kritikere, men på grunn av mange amerikanske plateselskapers manglende vilje til å satse på avantgarden. Istedet dro mange over til Europa, der viljen til å spille inn moderne jazzuttrykk var større. To av de mest interessante basene for amerikansk jazz på denne tiden var søsterselskapene Black Saint og Soul Note, begge basert i Italia, av alle steder.


Fra midten av 90-tallet har ting bedret seg også i jazzens hjemland, der labler som AUM Fidelity, Thirsty Ear og Pi Recordings med flere stadig gir ut amerikansk kvalitetsjazz. Likevel har kanskje det mest spennende selskapet de siste par årene, Clean Feed Records, også base i Europa, nærmere bestemt i Portugal.


Clean Feed startet opp i 2001 med et uttalt mål om å spille inn innovative moderne jazzprosjekter, gjerne samarbeid mellom amerikanske og europeiske artister. Blant de som har spilt inn for selskapet finner vi Anthony Braxton, Evan Parker, Ken Vandermark, Charles Gayle, Paal Nilssen-Love og Ingebrigt Håker Flaten. I løpet av de åtte årene de har eksistert har de utgitt over 150 plater og fått distribusjon i store deler av verden. I disse internett-tider er platene også å få kjøpt via selskapets hjemmesider, www.cleanfeed-records.com.


Ingen plateselskap klarer å gi ut bare bra plater, men standaren på utgivelsene til Clean Feed har vært oppsiktsvekkende høy. Under finner du tre favoritter fra deres stadig voksende katalog.


Adam Lane's Full Throttle Orchestra – New Magical Kingdom Adam Lane er en amerikansk bassist og komponist med en forkjærlighet for Charles Mingus, Bootsy Collins og det japanske noiserockbandet Melt Banana. På denne platen kobler han og det syv mann sterke bandet Mingus' svingende slagkraft med rockens tilsvarende og Duke Ellington-aktig finesse. En strålende moderne jazzensemble-plate.


Magnus Broo, Adam Lane, Paal Nilssen-Love, Ken Vandermark – 4 Corners Et møte mellom de skandinaviske musikerne Broo og Nilssen-Love (fra bl.a. Atomic) og amerikanerne Vandermark og Lane. Resultatet her er svingende fri-bop med mer enn ett øye til Ornette Colemans kvartett-innspillinger. Lane får utløp for sin Bootsy Collins-fascinasjon ved blant annet å kjøre ståbassen sin via en fuzzpedal for ekstra dype grooves.


Sonic Openings Under Pressure – Muhheankuntuk Sonic (...) er en sax/bass/tromme-trio som spiller improvisert jazz litt i tradisjonen til Henry Threadgills Air, men med kontemporære trekk. Et av platas høydepunkter er «The Hardships», en frenetisk og punkete «spoken word»-komposisjon et sted mellom Public Enemy og Archie Shepp.

Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.

FAN #3: En introduksjon til William Parker

Om man studerte programmet til årets Vision Festival i New York, muligens verdens ledende festival for avantgarde-jazz, ville man kunne se navnet til én mann dukke opp oftere enn noen andre: William Parker. Den snart 57 år gamle bassisten, komponisten og bandlederen var delaktig i ikke mindre ti konserter i løpet av de syv dagene festivalen varte, en imponeredne mengde selv for musikere halvparten så gamle. At han spilte såpass mye under festivalen er ikke tilfeldig: I tillegg til å være medarrangør av festivalen sammen med sin kone, danserinnen Patricia Nicholson, er William Parker en av de viktigste og mest produktive aktørene innen moderne amerikansk jazz og improvisert musikk i dag, en posisjon han har opparbeidet seg siden slutten av 70-tallet.

I begynnelsen av sin karriere var Parker en hyppig brukt bassist blant erfarne frijazzere som Cecil Taylor og Peter Brötzman. Ved inngangen til 80-tallet var han allerede en aktiv del av en gruppe yngre frisinnede amerikanske jazzmusikere - blant dem David Murray, David S. Ware og Matthe Shipp - som sammen med veteraner som Henry Threadgill og Cecil Taylor stod som en motvekt til den økende populariteten til ultrakonservative Wynton Marsalis og hans medkumpaner. Marsalis raljerte mot det meste av utviklingen i jazzen etter 1960 og for en musikk i tråd med tradisjonen, men Parker forstod at en av de viktigste bestandlene i jazzhistorien er at den har vært i stadig forandring og fornyelse. Denne åpensinnede tilnærmingen til jazz har preget det meste av Parkers musikk.

På 90-tallet var William Parker blitt et anærkjent navn i jazzens mer avantgardiske kretser. I 1991 spilte han sammen med saksofonist Charles Gayle og tidligere John Coltrane-trommis Rashied Ali inn Touchin' On Trane, en tour de force av en hyllest til Coltrane som står igjen som en av undertegndedes favroittplater fra det tiåret. Samtidig var Parker allerede i gang med å utvikle egne prosjekter, blant dem et større ensemble som fikk navnet Little Huey Orchestra samt en kvartett under hans navn. Den monumentale kvartettutgivelsen Peach Orchard fra 1998, hvor også den ekstraordinære perkusjonisten Susie Ibarra medvirker, er en annen av 90-tallets absolutte favoritter.

I og med hans etterhvert markante posisjon i moderne jazz, samt at han er en formidabel bassist og bandleder, har William Parker av og til blitt sammenlikninget med Charles Mingus. Som bassister har de riktignok visse likheter, begge har en hang til kraftige toner og duvende grooves framfor frenetiske bassganger, men Parkers spill er mer mantraaktig, minimalistisk og melankolsk. Et av de beste eksemplene på dette er åpningssekvensen på David S. Wares «Aquarian Sound» fra Flight Of I, hvor han sammen med pianist Matthew Shipp, trommis Marc Edwards og saksofonisten Ware bygger opp det nydeligste stykke spirituell jazz på denne siden av Coltrane og Albert Ayler. Men Parker behersker også høyt tempo med stil. For bekreftelse på det er det bare å lytte til åpningssporet på nevnte Touchin' On Trane.

Mens Mingus var kjent som «the angry man of jazz», noe som også preget hans musikk, virker William Parker å være en langt mer behagelig figur. Ikke at han ikke har en samfunnsbevissthet - «James Baldwin to the Rescue», en hyllest til den homofile afro-amerikanske forfatteren, er en av hans signaturlåter – men der Mingus gjerne hamret i bordet har Parker en mer kontemplativ tilnærming. Komposisjonene hans, likt måten han spiller på, er ofte bygd rundt det som kan virke som relativt enkle riff som gjerne gjentas i intervaller, noe som kan gi lytteren inntrykk av en meditativ stemining. Men den tilsynelatende enkelheten i bunnen gir låtene en fleksibilitet som Parkers medmusikanter kan utnytte seg av, for eksemple i form av hardtsvingende samspill i William Parker Quartet eller de mer komplekse arrangementene i Little Huey Orchestra. De to platene William Parker ga ut under eget navn i fjor, kvarettutgivelsen Petit Oiseau og orkesterplaten Double Sunrise Over Neptune, er gode eksempler på både likhetene og spennet i Parkers musikalske unvers.

Parker har ikke bare holdt seg til kvartett eller ensemble-formatene. Han har jobbet i flere duo-prosjekter, den kanskje viktigste av de sammen med perkusjonisten Hamid Drake, Parkers mest trofaste samarbeidspartner. I tillegg har han sammen med Drake jobbet i flere trioer, blant andre med den norske saksofonisten Frode Gjerstad. Parkers allsidighet og åpenhet for nye uttrykk har ført til at han har samarbeidet med musikere også utenfor de mer tradisjonelle rammene til jazz. Han spiller blant annet på Yo La Tengos nydelige Summer Sun, og han har også samarbeidet med avantgarde-DJen DJ Spooky samt electronica-duoen Spring Heel Jack.

Det er en skam at William Parkers musikk ikke er bedre kjent på disse breddegrader. Han kunne for eksempel vært en ypperlig «artist in residence» under Molde Jazz. Intill det skjer anbefales det å oppsøke platebutikker som driver med import, og ta med seg minst en plate fra hans etterhvert svært sterke diskografi.

Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.


FAN #2: Air – lufta er for alle

Få sjangre har dratt så liten nytte av CD-æraens nyutgivelses-bonanza som jazz fra 70- og 80-tallet, spesielt om den har hatt avantgardiske trekk. I stedet har denne delen av jazzen fått et nytt liv via blogger som Destination: OUT, som har spredd det glade buskap og sendt entusiaster og andre nysgjerrige på leting etter vinyleksemplarer. Jazz er på mange måter blitt et undergrunnsfenomen, hvis du ikke heter Diana Krall, vel og merke. Når en fransk duo i tillegg har gjort bandnavnet ditt til sitt eget er man nærmest dømt til å leve i obskuritet.

At debut-skiva til jazztrioen Air, Air Song fra 1975, nylig ble reutgitt på Candid/Why Not er derfor en liten sensasjon. Trioen – Henry Threadgill på saksofoner, Fred Hopkins på bass og Steve McCall på trommer – sprang ut fra Chicago-baserte Association for the Advancement of Creative Musicians sammen med bl.a. Art Ensemble of Chicago, og brukte friheten fra arven etter Ornette Coleman og likesinnede til å improvisere over kjente ragtime-komposisjoner. Senere flyttet de til New York og ble involvert i den kreative Loft Jazz-scenen, noe som bidro til å gjøre Air til en hardtsvingende trio.

I frijazzen lå det et likhetsideal; en slags speiling av Civil Rights-kampen. Man ville bryte med «solist/komp»-konvensjonen, og istedet la alle bli mer delaktige i helheten. Få klarte dette like godt som Air. Selv om Threadgills saksofon ofte bærer melodiene, får Hopkins kraftige og elastiske basslinjer mye plass til å drive komposisjonene framover, mens McCall utnytter sin rytmiske sans til det fulle, alltid i herlig samspill. Resultatet er en dynamisk, drivende og fengende form for avantgarde-jazz full av både vidd såvel som alvor.

Air Song er en sterk debut, men det stopper ikke der. Den mer hardtslående andreskiva med den talende tittelen Air Raid (1976) er kanskje enda bedre, men spesielt klassikeren Air Lore (1979) og 80 Degrees Below '82 (1982) burde sjekkes ut av alle som lurer på om det var liv i jazzen etter 60-tallet. Man får bare håpe at også de tre sistnevnte snart vil komme i nye utgaver.

Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.


FAN #1: Say It Loud – I'm Punk and I'm Proud

Detroit en gang tidlig på 70-tallet. Tre afro-amerikanske brødre ved navn Bobby, David og Dannis Hackney, som også spiller i band sammen, går på konsert for å se Alice Cooper. Opplevelsen får brødrene til å forkaste sitt R&B-prosjekt og begynne å spille en lett psykedelisk og funky form for proto-punk under navnet Death. I senere tid er Death blitt hyllet som et «missing-link» mellom MC5 og the Stooges og amerikansk punk. Deres komplette innspillinger - kun sju låter - ble tidligere i år utgitt på CDen «...For The Whole World To See».

Moderne rock fra punk og utover har blitt kritisert og avfeid for å være hvite middelklassegutters domene, men å bruke bakgrunn som et slags kvalitetskriterium er mildt sagt problematisk. Samtidig skal man ikke glemme at alle former for rock har røtter i afro-amerikanske tradisjoner. Dette mantraet, at rock er svart musikk, går igjen hos intervjuobjektene i filmen «Afro-punk» av James Spooner. Filmen tar for seg svarte musikere som har valgt punk som sin uttrykksform, og i tillegg til å inneholde mange interessante tanker om etnisitet og musikk gir den et innblikk i de mange fordommene man kan møte ved å være svart musiker og spille rock i dag.

Artikkelen «Truly Indie Fans», publisert i New York Times i januar 2007, tar for seg mange av de samme poengene som James Spooners film. Blant de som ble intervjuet var Lamont Thomas, trommis i garage-punkbandet This Moment In Black History. Thomas forklarer noen av fordommene han har møtt slik: Mens mange hvite lurer på hvorfor en svart mann ikke driver med rap, anklager mange svarte ham for å være en Uncle Tom.

Afro-amerikansk rock lever i beste velgående, og ikke bare som inspirasjonskilde. Death er bare ett eksempel på at den ikke forsvant med Jimi Hendrix.

Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.

Plan B - linker til gamle anmeldelser og annet (2008)

EDIT: Disse linkene er nok "døde" i dag, da Plan B har byttet hjemmeside flere ganger siden denne posten ble opprettet. Lar de likevel stå enn så lenge, og ser an muligheten for å hente frem noen av disse skriveriene i en "fra arkivet"serie. (28.08.2013)