Moderne rock fra punk og utover har blitt kritisert og avfeid for å være hvite middelklassegutters domene, men å bruke bakgrunn som et slags kvalitetskriterium er mildt sagt problematisk. Samtidig skal man ikke glemme at alle former for rock har røtter i afro-amerikanske tradisjoner. Dette mantraet, at rock er svart musikk, går igjen hos intervjuobjektene i filmen «Afro-punk» av James Spooner. Filmen tar for seg svarte musikere som har valgt punk som sin uttrykksform, og i tillegg til å inneholde mange interessante tanker om etnisitet og musikk gir den et innblikk i de mange fordommene man kan møte ved å være svart musiker og spille rock i dag.
Artikkelen «Truly Indie Fans», publisert i New York Times i januar 2007, tar for seg mange av de samme poengene som James Spooners film. Blant de som ble intervjuet var Lamont Thomas, trommis i garage-punkbandet This Moment In Black History. Thomas forklarer noen av fordommene han har møtt slik: Mens mange hvite lurer på hvorfor en svart mann ikke driver med rap, anklager mange svarte ham for å være en Uncle Tom.
Afro-amerikansk rock lever i beste velgående, og ikke bare som inspirasjonskilde. Death er bare ett eksempel på at den ikke forsvant med Jimi Hendrix.
Chris Monsen
NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.
No comments:
Post a Comment