Thursday, December 10, 2009

FAN #4: Clean Feed Records

Mot slutten av 70-tallet og utover 80-tallet ble det stadig færre muligheter for amerikanske jazzmusikere til å spille inn musikken sin på egen jord. Ikke på grunn av manglende interesse blant publikum eller kritikere, men på grunn av mange amerikanske plateselskapers manglende vilje til å satse på avantgarden. Istedet dro mange over til Europa, der viljen til å spille inn moderne jazzuttrykk var større. To av de mest interessante basene for amerikansk jazz på denne tiden var søsterselskapene Black Saint og Soul Note, begge basert i Italia, av alle steder.


Fra midten av 90-tallet har ting bedret seg også i jazzens hjemland, der labler som AUM Fidelity, Thirsty Ear og Pi Recordings med flere stadig gir ut amerikansk kvalitetsjazz. Likevel har kanskje det mest spennende selskapet de siste par årene, Clean Feed Records, også base i Europa, nærmere bestemt i Portugal.


Clean Feed startet opp i 2001 med et uttalt mål om å spille inn innovative moderne jazzprosjekter, gjerne samarbeid mellom amerikanske og europeiske artister. Blant de som har spilt inn for selskapet finner vi Anthony Braxton, Evan Parker, Ken Vandermark, Charles Gayle, Paal Nilssen-Love og Ingebrigt Håker Flaten. I løpet av de åtte årene de har eksistert har de utgitt over 150 plater og fått distribusjon i store deler av verden. I disse internett-tider er platene også å få kjøpt via selskapets hjemmesider, www.cleanfeed-records.com.


Ingen plateselskap klarer å gi ut bare bra plater, men standaren på utgivelsene til Clean Feed har vært oppsiktsvekkende høy. Under finner du tre favoritter fra deres stadig voksende katalog.


Adam Lane's Full Throttle Orchestra – New Magical Kingdom Adam Lane er en amerikansk bassist og komponist med en forkjærlighet for Charles Mingus, Bootsy Collins og det japanske noiserockbandet Melt Banana. På denne platen kobler han og det syv mann sterke bandet Mingus' svingende slagkraft med rockens tilsvarende og Duke Ellington-aktig finesse. En strålende moderne jazzensemble-plate.


Magnus Broo, Adam Lane, Paal Nilssen-Love, Ken Vandermark – 4 Corners Et møte mellom de skandinaviske musikerne Broo og Nilssen-Love (fra bl.a. Atomic) og amerikanerne Vandermark og Lane. Resultatet her er svingende fri-bop med mer enn ett øye til Ornette Colemans kvartett-innspillinger. Lane får utløp for sin Bootsy Collins-fascinasjon ved blant annet å kjøre ståbassen sin via en fuzzpedal for ekstra dype grooves.


Sonic Openings Under Pressure – Muhheankuntuk Sonic (...) er en sax/bass/tromme-trio som spiller improvisert jazz litt i tradisjonen til Henry Threadgills Air, men med kontemporære trekk. Et av platas høydepunkter er «The Hardships», en frenetisk og punkete «spoken word»-komposisjon et sted mellom Public Enemy og Archie Shepp.

Chris Monsen

NB: Fan Fanzine er et gratismagasin om musikk, av og for fans. Det finnes kun i papirutgave. Artiklene som er postet på denne bloggen er lagt ut som de var da de ble sendt til redaksjonen, og er følgelig uten bilder og artwork. Mange er skrevet off the cuff, og kan derfor ha et noe muntlig eller blog-aktig preg.

No comments: